Een product (bijv. rittenkaart of abonnement) kun je op 2 manieren aan een klant geven.
Optie 1 - bestaande klant :
- Ga naar Klanten
- Klik op de Klant
- Klik op de opties-button
achter de naam van de klant
- Klik op Product geven
Optie 2 - nieuwe/bestaande klant:
- Klik rechtsboven op Nieuw (of + op mobiel)
- Klik op Product geven
Je kunt een product geven of verkopen aan een nieuwe of bestaande klant. In geval van een nieuwe klant dan zul je ook zijn of haar e-mailadres, voor- en achternaam moeten opgeven (zie ook hier).
Vervolgens krijg je onderstaand venster te zien en heb je de volgende mogelijkheden:
Verzoek voor - Product / Product & sessie
Geef aan of je enkel een product wilt geven of dat je ook tegelijkertijd een sessie wilt inplannen. De sessie kan ook in het verleden zijn.
Product
Selecter het product dat de klant of lid bij je af wilt afnemen of jij wilt weggeven. In de lijst worden alle producten weergegeven die zijn aangemaakt.
Aantal
In geval een product 'eenmalig' is, bijvoorbeeld losse les, losse training of 1x PT, kun je ook het aantal opgeven.
Betaling
- Verstuur betaallink: indien de klant nog voor het product moet betalen dan kun je "Verstuur betaallink" selecteren. De klant ontvangt dan een betaalverzoek per e-mail voor het product (eventueel met datum en tijdstip van sessie indien meegegeven). De klant kan dan via de betaallink direct betalen.
- Betaling direct incasseren (optioneel): wanneer een klant een machtiging heeft afgegeven om automatisch een betaling te kunnen innen, dan kun je de betaling direct innen.
- Geen betaling vereist: wanneer je het product gratis wilt geven dan kun je deze optie kiezen.
- Betaling reeds ontvangen: indien betaling reeds is ontvangen en je wilt de betaling registreren dan kun je kiezen voor "Betaling reeds ontvangen". Indien automatische facturering is ingesteld dan zal er automatisch een factuur worden aangemaakt.
Tarief
Het tarief is standaard het tarief dat je hebt opgegeven. Mocht je het tarief willen aanpassen dan kun je dat via dit veld doen. Zo is het mogelijk om korting te geven (voor meer info, zie hier)
Meer opties
Verder zijn er "Meer opties" die afhankelijk zijn van het type product, zo kun je bij een rittenkaart opgeven tot wanneer deze geldig is (indien anders dan opgegeven) en bij een abonnement de startdatum of eerste betaaldatum opgeven.
Bij Startdatum en de Eerste betaaldatum gelden de volgende regels:
- De startdatum is de datum dat het abonnement zal starten of is gestart. Wanneer enkel de startdatum wordt ingevuld dan wordt het betaalverzoek direct gestuurd en wordt de (eerste) betaling berekend op basis van de startdatum. Startdatum kan zowel in het verleden als in de toekomst zijn.
- De eerste betaaldatum is de datum dat het eerst moet worden betaald. Wanneer de eerste betaaldatum wordt ingevuld dan wordt pas op die dag de betaallink verstuurd of de eerste betaling geïnd. De startdatum kan anders zijn dan de betaaldatum, zo kan het abonnement eerder ingaan en dat de eerste betaling pas later plaatsvindt.
- Wanneer deze velden worden leeg gelaten dan is de startdatum en betaaldatum vandaag.
Wil je opmerkingen toevoegen aan de e-mail die wordt verstuurd dan kun je dit ook doen.
Om het betaalverzoek te versturen of het product te geven klik je op Verstuur verzoek.